Novotel Warszawa Centrum jest liderem działań i dzieli się doświadczeniem z branżą.

Co roku na świecie marnuje się i wyrzuca ponad 30% produkowanej żywności. To przeszło cztery razy więcej, niż potrzeba do wyeliminowania globalnego zjawiska głodu, które dotyka 792 milionów ludzi. Marnotrawstwo pożywienia jest niemoralne ze społecznego punktu widzenia. Wywołuje katastrofalne skutki dla środowiska naturalnego i stanowi wypaczenie we współczesnej gospodarce światowej.

AccorHotels, będąc liderem w branży hotelarsko-gastronomicznej, chce wskazać możliwości wspólnego zmierzenia się z tym globalnym problemem, wskazywanym w kilku spośród 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ dla naszej planety.

W związku z powyższym, Grupa Orbis – będąc częścią AccorHotels, zobowiązuje się, że do 2020 r. ilość odpadów żywnościowych w swoich restauracjach zmniejszy się o 30%. Hotel Novotel Warszawa Centrum opracowuje ponadto nowe zasady zarządzania żywnością i napojami, które w większym stopniu uwzględnią kwestię zrównoważonego rozwoju.

Kilka liczb ilustrujących problem

Do wyprodukowania 1 kg wołowiny potrzeba 16 000 litrów wody; każda bagietka to 100 litrów zużytej wody.

Na całym świecie, co roku marnuje się 1,3 mld ton żywności. Stanowi to odpowiednik ponad 7% rocznej światowej emisji dwutlenku węgla.

W Polsce do kosza wyrzuca się, co roku ponad 9 milionów ton jedzenia.

Szacuje się, że 25% żywności kupowanej przez podmioty z branży hotelarsko-gastronomicznej trafia na śmietnik. Jej wartość stanowi od 2 do 6 % marży na żywności.

Niezależnie od motywów etycznych, ekologicznych i ekonomicznych Grupa Orbis — z niemal 120 hotelami działającymi pod markami AccorHotels w Polsce i Europie Wschodniej — pragnie wyjść naprzeciw zmieniającym się potrzebom, zachowaniom i stylom życia dzisiejszych konsumentów.

Zdecydowane kroki Grupy Orbis i AccorHotels — Polska liderem działań

Grupa Orbis przestrzega zapisów „Karty zdrowej i zrównoważonej żywności” ogłoszonej przez AccorHotels w kwietniu 2016 r. Przyjęte w niej cele zakładają, że do 2020 roku ofertę dla gości będą tworzyły posiłki i napoje o wysokiej jakości, a ilość odpadów żywnościowych oraz odpadów ogółem (opakowań) zmniejszy się o 30%.

Latem 2016 r. rozpoczęto modyfikowanie systemu zarządzania pożywieniem i napojami w hotelu Novotel Warszawa Centrum, w którym znajduje się 745 pokoi. Wprowadzono między innymi procedury zmniejszania marnotrawstwa żywności poprzez:

  • zwiększanie świadomości personelu restauracji i działu F&B (prezentacje, warsztaty, zobowiązania w ramach różnych projektów),
  • systematyczne ważenie, monitorowanie i analizowanie odpadów (odpady żywnościowe, żywność wykorzystana w innych daniach, dary itd.),
  • wdrażanie planu działań w dziale F&B: zamówienia-dostawy, przechowywanie, przygotowanie w kuchniach, przygotowanie i prezentacja bufetów, wielkość podawanych porcji, zwiększanie świadomości i informowanie gości.

Kiedy w lipcu 2016 r. rozpoczynaliśmy program zmniejszania marnotrawstwa żywności, wytwarzaliśmy 720 kg odpadów w ciągu dwóch tygodni. Przyjęliśmy wówczas za cel, by w 10-tygodniowym okresie pilotażowym zmniejszyć tę ilość o 30%. Dzięki wprowadzeniu rygorystycznego planu działania oraz szkoleniu i mobilizowaniu naszych zespołów ilość odpadów spadła w tym okresie o 50%. Jest to odpowiednik około 120 000 złotych rocznie lub dodatkowy etat w niepełnym wymiarze/” – wyjaśnia Vincent Dujardin, dyrektor generalny hotelu Novotel Warszawa Centrum.

W naszej restauracji już od kilku miesięcy używamy aplikacji, która dokładnie zlicza, jakich odpadów powstaje najwięcej. Początki były trudne ze względu na wymagany nakład czasu i konieczność zmiany podejścia całego zespołu. Przykładowo, niemal wszystkie składniki podawanego śniadania zaczęliśmy dzielić na porcje. Oprócz tego wzbogaciliśmy ofertę warzyw” – dodaje Jakub Malec, szef kuchni hotelu Novotel Warszawa Centrum.

Pełen wywiad z Jakubem Malcem, Szefem Kuchni hotelu Novotel Warszawa Centrum dostępny jest na kanale YouTube Grupy Hotelowej Orbis: XXX LINK

Deklaracja zmniejszenia marnotrawstwa żywności w restauracjach hoteli Orbis i AccorHotels wpisuje się w znacznie szerszą strategię zrównoważonego rozwoju, wdrażaną przez Grupę w ramach programu Planet 21. Przyjęte w nim ambitne cele na rok 2020 są oparte na czterech strategicznych priorytetach: pracy z własnymi pracownikami, uzyskiwaniu zaangażowania klientów, tworzeniu innowacji z partnerami oraz pracy z lokalnymi społecznościami.

Grupa Hotelowa Orbis to największa sieć hoteli w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej oferująca 19 000 pokoi w ponad 100 obiektach, Orbis jest wyłącznym licencjodawcą marek AccorHotels w 16 krajach w tym w Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Czarnogórze, Czechach, Estonii, na Litwie, Łotwie, w Macedonii, Mołdawii, Polsce, Rumunii, Serbii, Słowacji, Słowenii i na Węgrzech. Hotele działają pod markami Sofitel, Pullman, MGallery, Novotel, Mercure, ibis, ibis Styles i ibis budget. Rozpoznawalne na świecie marki gwarantują jakość usług o zróżnicowanym standardzie od luksusowych hoteli 5-gwiazdkowych po ekonomiczne 1-gwiazdkowe.

AccorHotels to grupa hotelowa, którą jednoczy pasja i zamiłowanie do hotelarstwa oraz wspólne zobowiązanie do serdecznego witania wszystkich Gości. Każdego dnia ponad 180 000 pracowników w 3 700 hotelach AccorHotels troszczy się o tysiące gości w 92 krajach. AccorHotels jest wiodącym operatorem hotelowym na świecie. Grupa oferuje swoim klientom, partnerom oraz pracownikom:

– doświadczenie operatora hoteli i franczyzodawcy (HotelServices), jak i właściciela hoteli i inwestora (HotelInvest);

– szerokie portfolio marek hotelowych o międzynarodowej renomie, gwarantujących pełną ofertę – od luksusowych hoteli (Sofitel, Pullman, MGallery, Grand Mercure, The Sebel), przez hotele średniej kategorii (Novotel, Suite Novotel, Mercure, Mama Shelter, Adagio), aż po hotele ekonomiczne (ibis, ibis Styles, ibis budget, adagio access and hotelF1);

– potężny rynkowy program lojalnościowy Le Club AccorHotels;

– zobowiązania korporacyjne i solidarnościowe realizowane przez prawie pół wieku w ramach programu zrównoważonego rozwoju PLANET 21.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ