#8217
krskrs
Uzytkownik
Zielony Punkt wrote:
Z tego co się orientuję to stłuczka kineskopowa może być użyta tyko na podsypkę w drogownictwie, ale może pojawiła się jakaś nowa metoda zagospodarowania.

Część tylna (stożkowa) kineskopu jest wykonana ze szkła strontowo – barowego, a przednia (ekranowa) ze szkła ołowiowego.

Są wątpliwości, czy stłuczkę CRT powinno się używać w drogownictwie, istnieje bowiem niebezpieczeństwo przeniknięcia ołowiu do gleb i wód. Tak czy inaczej, faktycznie jest ona wykorzystywana w budowie dróg (przynajmniej w Polsce).

Stłuczkę można natomiast wykorzystać do produkcji ozdobnych płyt elewacyjnych, choć w niektórych krajach (np. Niemcy czy Szwecja) zakazane jest stosowanie stłuczki z CRT w przemyśle budowlanym (np. w cemencie, ale nie jestem pewien czy zakaz ten dotyczy również takich płyt).

Gdy produkowano CRT na skalę masową, stłuczkę można było użyć ponownie do wyrobu kineskopów lecz tylko jako niewielki dodatek, gdyż dokładna zawartość ołowiu w stłuczce nie jest znana i dla producenta zbyt dużym ryzykiem byłaby produkcja nowych kineskopów z samej stłuczki lub z jej dodatkiem w znacznych ilościach.

Z tego co wiem, niestety nie ma wielu zastosowań dla stłuczki CRT.

Warunkiem jakiegokolwiek zastosowania stłuczki jest jej dokładne oczyszczenie z warstwy luminoforu, która zawiera szkodliwe dla zdrowia metale ciężkie.

Co do rodzaju szkła, jest na odwrót niż powiedział Zielony Punkt: w rzeczywistości cześć stożkowa jest wykonana ze szkła ołowiowego (zaw. tlenków ołowiu do ponad 20%), część ekranowa to szkło barowo – strontowe. Największa zawartość tlenków ołowiu znajduje się w łączeniach części ekranowej i stożkowej oraz stożkowej i tylnej (tam gdzie jest działo elektronowe). Zawartość tlenków ołowiu dochodzi tam do 60% ze względu na niską temperaturę topnienia.

Pozdrawiam!