Kochasz Polskę? Nie śmieć – grodziska kampania ekologiczna

3093

Kochasz Polskę? Nie śmieć

 To hasło kampanii ekologicznej realizowanej przez Urząd Miejski w Grodzisku Mazowieckim. Głównym celem podejmowanych działań jest promocja czystej i uporządkowanej przestrzeni wspólnej. Organizatorzy odważnym spotem, odwołującym się do patriotyzmu lokalnego, chcą wywołać dyskusję i zmobilizować do działania.

– W ten sposób chcemy przypomnieć mieszkańcom, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za wygląd naszej małej ojczyzny i całego kraju. Gmina Grodzisk Mazowiecki charakteryzuje się dużymi walorami przyrodniczymi, dlatego staramy się zachęcić wszystkich do większej dbałości o estetykę. Chodzi o zwrócenie uwagi na m.in. ogrodzenie posesji, elewację budynków, sprzątanie chodnika, koszenie trawnika i wieszanie reklam. Warto dodać, że w grudniu 2015 r. udało nam się uzyskać dofinansowanie na realizację billboardów promujących kampanię „Kochasz Polskę? Nie śmieć” z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – mówi Tomasz Krupski, wiceburmistrz Grodziska Mazowieckiego.

Scenariusz, spot i billboardy

kochasz1Kampania wystartowała na początku kwietnia 2015 r., kiedy ogłoszono konkurs na scenariusz filmowy zwracający uwagę na konieczność dbania o środowisko naturalne. W maju spośród kilkudziesięciu prac uczestników – uczniów grodziskich szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, jako zwycięską, wybrano autorską koncepcję Emilii Łukawskiej, uczennicy 3 klasy LO o profilu biologiczno-chemicznym w Zespole Szkół nr 1.

– Bardzo chciałam stworzyć coś, co nie będzie tylko kolejnym, zwykłym filmikiem, mówiącym o tym, żeby dbać o środowisko, ale coś, co ma wywołać silne emocje i skłonić do refleksji. Sięgnęłam do Katechizmu Młodego Polaka i zestawiłam go z oszpecającą naturalny krajobraz stertą śmieci. Samo to, że gmina umożliwiła nam, młodym ludziom, zaangażować się w tę kampanię, bardzo cieszy. Świadomość, że mój scenariusz został zauważony i doceniony, napawa mnie dumą – mówi Emilia Łukawska, mieszkanka Kłudzienka.

Po modyfikacjach scenariusza przez jury konkursu, w grudniu 2015 r. upowszechniono ostateczną wersję spotu zrealizowaną przez studio Awangarda. Spot ten jest obecnie dostępny w internecie na oficjalnym kanale YouTube gminy i wyświetlany przed każdym seansem filmowym w grodziskim kinie. Zasięg odbiorców kampanii zwiększa osiem billboardów, wprost nawiązujących do ostatniego kadru spotu, które rozlokowane są w różnych częściach gminy. W poniedziałek, 25 stycznia, na Facebooku rozpoczęliśmy akcję „Gdzie to jest?” polegającą na tym, że internauci na podstawie udostępnionych zdjęć, zgadują lokalizację billboardów. Na fanpage’u zabawa potrwa tydzień.

Mieszkańcy naszymi sojusznikami

Systematycznym i ciągłym uświadamianiem społeczeństwa o tym, jak ważne jest dbanie o małą ojczyznę, zajmuje się Wydział Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Grodzisku Mazowieckim. Najważniejszą grupą docelową są najmłodsi obywatele, którym za pomocą broszurek i kolorowanek wpaja się właściwe nawyki. Z inicjatywy Rady Miejskiej, przy współudziale WOŚ, od kilkunastu lat organizowany jest coroczny konkurs na najładniejszą posesję. W zeszłym roku mieszkańców posiadających zużyty sprzęt zachęcano np. przez 8 tygodni do oddawania niepotrzebnych rzeczy poprzez mobilny punkt odwiedzający okoliczne wsie, w którym każdy otrzymał sadzonkę w nagrodę. Na terenie byłej kompostowni odpadów (Chrzanów Duży 15A) funkcjonuje punkt selektywnej zbiórki odpadów komunalnych czynny pon.-pt. w godz. 7.00-18.00 i w sob. w godz. 7.00-14.00. Mimo tych wszystkich działań, w kwestii śmieci, jest jeszcze wiele do zrobienia.

– Nadal natrafiamy na takie przypadki, jak np. telewizory pływające w rzece lub komplet pościelowy znajdujący się w kontenerze na cmentarzu, które nas zaskakują. Codziennie zwożona jest tona śmieci z koszy ulicznych, w których znajdują się nie tylko bilety, papierki po cukierkach, ogryzki i pety, ale także poduszki, czy zderzaki samochodów. Staramy się tłumaczyć ludziom, że takie zachowania nie mają sensu. Szukamy wśród mieszkańców sojuszników, którzy pomogą nam ograniczyć skalę tego zjawiska – mówi Jerzy Kopeć, pracownik Wydziału Ochrony Środowiska.

Jak informuje Łukasz Kapuściak, naczelnik WOŚ, w systemie legalnego pozbywania się odpadów jest zarejestrowanych ponad 42 000 ludzi. W tej grupie aż 93% to osoby segregujące odpady. Z Grodziska Mazowieckiego w ciągu jednego roku wyjeżdża ok. 14 000 ton śmieci. Choć dzikie wysypiska stanowią zaledwie 42 tony, koszt ich sprzątania pochłania 250-300 000 złotych rocznie – kwotę, którą można by przeznaczyć np. na wybudowanie ścieżki rowerowej.

Dlatego punktem kulminacyjnych kampanii „Kochasz Polskę? Nie śmieć” będzie Światowy Dzień Ziemi, podczas którego gmina Grodzisk Mazowiecki zaprosi wszystkich mieszkańców do włączenia się w akcję sprzątania małej ojczyzny. Bez otwartości na porzucenie nieekologicznych przyzwyczajeń i chęci współpracy w zakresie ochrony środowiska ze strony lokalnej społeczności, nie uda się osiągnąć długoterminowego sukcesu. Warto więc, w okresie zimowym, zacząć od małych kroczków polegających na np. odśnieżaniu chodnika przed posesją. Bo to jak wygląda nasza gmina, zależy od każdego z nas.

Przydatne linki:

Spot promujący kampanię Kochasz Polskę? Nie śmieć: https://www.youtube.com/watch?v=RUf99-gciNg
Fanpage Urzędu Miejskiego na Facebooku: https://www.facebook.com/grodziskmazowiecki
Strona internetowa Urzędu Miejskiego: http://www.grodzisk.pl/

Anna Redel,
Wydział Promocji
Urząd Miejski w Grodzisku Mazowieckim

UDOSTĘPNIJ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ