Konsumenci zmieniają priorytety i podejmują działania w kwestii środowiska oraz zdrowia

466

Raport Tetra Pak Index 2021 prezentuje zmiany, jakie zachodzą w obszarach motywacji i zachowań konsumenckich na świecie oraz odpowiada na pytanie, które z aktualnych trendów pozostaną ważne w postpandemicznej rzeczywistości.

Najnowszy raport Tetra Pak Index ujawnia, jak Covid-19 zmienił sposób myślenia konsumentów na temat stylu ich życia oraz postępowania. Pandemia sprawiła, że konsumenci jeszcze bardziej doceniają wartość relacji międzyludzkich, w tym czas spędzany w domu z rodziną, a także z przyjaciółmi poza domem. Kluczową rolę w tych relacjach odgrywają wspólne doświadczenia związane z jedzeniem oraz piciem.

Globalna pandemia sprawiła przede wszystkim, że zdaliśmy sobie sprawę z kruchości osobistych relacji oraz kwestii gospodarczych i środowiskowych, co z kolei spowodowało, że nie tylko zwracamy na nie większą uwagę, ale również podejmujemy działania w celu ich ochrony. Poczuliśmy chęć zadbania o nas samych, naszą żywność, społeczności czy bezpieczeństwo naszej planety. Ponieważ pandemia zwróciła naszą uwagę na kwestie zdrowotne i obnażyła słabe punkty systemów gwarantujących dostawy żywności, jednymi z najważniejszych priorytetów stały się również bezpieczeństwo żywności i zagwarantowanie jej dostaw. Zwiększyła się troska o środowisko naturalne, w szczególności jeśli chodzi o zanieczyszczenia oraz plastik trafiający do oceanów (83%), jak również ocieplenie klimatu, które zostało wspomniane przez ponad trzy czwarte (78%) respondentów w 9 krajach. Kolejnymi poruszonymi kwestiami były marnotrawienie żywności (77%) oraz jej dostępność (71%). Ponadto niemal połowa (49%) ludności na świecie zdaje sobie dziś sprawę, że jej codzienne wybory wpływają na stan środowiska naturalnego.

Adolfo Orive, prezes TETRA PAK

Adolfo Orive, prezes i CEO Tetra Pak, powiedział:

„Tegoroczny raport Tetra Pak Index przedstawia ciekawe dane dotyczące tego, w jaki sposób konsumenci zmieniają swoje codzienne przyzwyczajenia w celu spowodowania pozytywnej zmiany, która zagwarantuje stabilną i zrównoważoną przyszłość. Coraz bardziej zauważalny staje się trend „powrotu do tradycyjnych wartości”, czyli gotowania w domu, spożywania posiłków z rodziną i unikania marnotrawienia żywności. Pandemia sprawiła, że odpowiedzialna konsumpcja jako kluczowy trend, stała się jeszcze ważniejsza i przez to wymaga intensyfikacji działań podejmowanych przez członków naszych społeczności – zarówno tych prowadzonych w domu, jak i związanych z wyborem firm, których produkty chcemy kupować”.

„Wyjście naprzeciw tym potrzebom i oczekiwaniom wymaga długoterminowego skupienia się na ważnych aspektach oraz szeroko zakrojonej współpracy wszystkich interesariuszy. ONZ nazwała lata 20. XXI wieku „Dekadą działania”. Jako firma ukierunkowana na osiągnięcie celu oraz jeden ze światowych liderów branży, jesteśmy w pełni skoncentrowani na realizacji naszej części planu. Jesteśmy zdania, że systemy dostarczania żywności na świecie muszą dostosować się do potrzeb społeczeństw, zwiększając stopień zagwarantowania dostaw żywności oraz zmniejszając swój wpływ na zużycie surowców naturalnych. Dlatego też koncentrujemy się na trzech głównych obszarach: zwiększeniu dostępu do bezpiecznej, pożywnej żywności; zmniejszeniu strat i marnotrawienia żywności oraz tworzeniu bardziej zrównoważonych łańcuchów wartości” – dodał.

Odpowiedzialna konsumpcja staje się standardem

Ograniczenie wolności oraz wyboru, jakiego konsumenci doświadczyli w ciągu ostatnich 20 miesięcy sprawiło, że poczynili oni kroki w celu odzyskania kontroli i domagają się podjęcia działań, które zmienią status quo w każdy możliwy sposób. Proaktywnie poszukują sposobów na dokonywanie w ich własnym życiu takich zmian, które wpłyną pozytywnie na ich zdrowie fizyczne i psychiczne (w tym zmian żywieniowych) oraz na środowisko naturalne (poprzez recykling i zmniejszenie ilości odpadów). Dla przykładu, 62% konsumentów zwraca większą uwagę na jakość spożywanej żywności oraz napojów, a 54% z nich wyrzuca dziś mniej jedzenia w porównaniu do czasu przed pandemią. Co ważne, 72% konsumentów uważa, że „pojedyncze osoby, takie jak my” powinny działać już dziś, aby nie zawieść przyszłych pokoleń.

Konsumenci mają również nadzieję, że to firmy przejmą pałeczkę i pomogą wszystkim w ugruntowaniu nowych przyzwyczajeń. Ponad jedna trzecia (35%) respondentów częściej niż przed pandemią wybiera marki, zwracając uwagę na stopień ich zrównoważenia, a jedna na dwie osoby uważa, że najważniejszą kwestią w obszarze opakowań do żywności jest przyjazność środowisku. 61% konsumentów jest zdania, że to firmy z branży spożywczej powinny poszukiwać rozwiązań w tej kwestii.

Ponieważ spędzamy więcej czasu w domu, ślad jaki pozostawiają dziś odpady z gospodarstw domowych, jest bardziej widoczny. W reakcji na tę sytuację konsumenci zmieniają swoje przyzwyczajenia. Ponad połowa z nich (55%) rozważniej planuje posiłki, aby uniknąć marnowania żywności, a nieco mniej niż połowa (46%) bardziej przykłada się do sortowania odpadów do poddania recyklingowi, czyli opakowań kartonowych, szkła czy plastiku (w porównaniu do czasu sprzed pandemii). Jedna na dwie osoby przyznaje również, że w nowym roku zamierza sortować więcej odpadów nadających się do recyklingu (w ramach osobistego wkładu w walkę z globalnym ociepleniem).

Zmienianie i wspieranie naszych społeczności

Pandemia spowodowała, że ludzie stali się bardziej uważni i mają w sobie więcej empatii dla innych. Bardziej doceniają ważne więzi z przyjaciółmi, rodziną i innymi ludźmi, a doświadczenia związane ze wspólnym spożywaniem posiłków czy napojów często sprawiają, że czas spędzany razem jest jeszcze lepszy.

Częstotliwość organizowania wydarzeń związanych ze wspólnym spożywaniem posiłków poza domem jest aktualnie najwyższa od początku pandemii – wzrosła o 56%. Dlatego też zjawisko to zostało określone w raporcie jako jedna z szans w obszarze przyzwyczajeń. Kolejnym takim zjawiskiem jest robienie zakupów w lokalnych sklepach oraz pozyskiwanie produktów z lokalnych źródeł. Oprócz skoncentrowania uwagi na rodzinie i przyjaciołach, konsumenci wykazują chęć przeprowadzania zmian we własnych społecznościach. Niemalże jedna trzecia respondentów (32%) aktywnie wpływa na swoje społeczności w kwestii zmniejszenia ilości odpadów, tworząc swoisty ruch działający na rzecz spraw klimatycznych. W niektórych regionach Wielkiej Brytanii kwestie środowiskowe stały się ostatnio ważniejsze niż problemy związane z Covid-19.

Konsumenci poszukują sposobów na poprawę sytuacji w obszarach wymagających uwagi. Dbają o polepszenie własnego zdrowia fizycznego i psychicznego, dokonując właściwych wyborów w kwestii sposobów odżywiania oraz spożywanych produktów. Od początku pandemii doświadczają szybko postępujących, radykalnych zmian, jak również coraz częściej gotowi są na różnego rodzaju poświęcenia. Czymś, co na pewno nie skończy się wraz z pandemią, są działania konsumentów mające na celu kreowanie bardziej zrównoważonej przyszłości. Od firm będą oni wymagać takiego samego podejścia.

Więcej na temat raportu Tetra Pak Index 2021 można przeczytać tutaj.

Źródło informacji: Tetra Pak

UDOSTĘPNIJ

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ