- Kategorie
-
Znaczniki
altany BDO Biomasa CSR edukacja GOZ inwestycje ITPOK konferencje konkurencja konkurs koronawirus logistyka odzysku mbp medyczne NFOŚiGW odory opakowania Organizacje branżowe paliwa z odpadów Prawo ochrony środowiska recykling RIPOK ROP samorządy segregacja selektywna zbiórka składowiska smog spalanie Targi technologie transport webinar wod-kan wodociągi zamówienia publiczne ZSEiE
Już po raz 14. zapraszamy Państwa na SAMORZĄDOWE FORUM KAPITAŁU I FINANSÓW, które odbędzie się w dniach 22-23 września 2016 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Samorządowe Forum Kapitału i Finansów to prestiżowe spotkanie od lat stanowiące platformę wymiany doświadczeń szefów samorządów z przedstawicielami administracji państwowej i biznesu.
Nowoczesne miejsce Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Katowicach i trzynastoletnia tradycja spotkań będą stanowiły idealne połączenie dla tematów kolejnej, czternastej edycji Forum. Program obejmie ponad 60 paneli i debat, które będą składać się na 10 konferencji tematycznych, czyli: Kongresu Skarbników Polskich Samorządów, Zjazdu Sekretarzy, Forum Przewodniczących Rad, Miasto Przyszłości, Spółki komunalne, ponadgminne związki i porozumienia jako Instrumenty realizacji usług publicznych, finasowanie i ochrona zdrowia przez samorząd, Wyzwania dla Samorządowej Oświaty, Audyt wewnętrzny w JST, Innowacje w rozwoju obszarów wiejskich oraz Jakość życia seniorów. Każda z tych konferencji będzie podzielona na bloki programowe dotyczące najważniejszych, bieżących problemów dotykających samorządy. Tegoroczna edycja Samorządowego Forum Kapitału i Finansów przyniesie szeroką dyskusję o finansowaniu inwestycji w samorządach w obecnej rzeczywistości, centralizacji VAT-u, wszelkich aspektach rewitalizacji, centrach usług wspólnych, transporcie komunalnym, cyfryzacji obszarów wiejskich itp.
Wśród nowych nurtów tematycznych pojawią się sesje dotyczące przestrzeni międzypokoleniowej, koordynacji opieki socjalnej, ochrony środowiska na obszarach wiejskich, gospodarki wodnościekowej, zamówieniach in-house w gospodarce odpadami. Zajmiemy się także z problemem zadłużenia szpitali i nowymi możliwościami wyjścia z tego impasu, fundacjach funkcjonujących przy publicznych placówkach ochrony zdrowia. Po raz pierwszy będziemy mieli także ścieżkę dedykowaną geoinformacji i technologii informacyjno-komunikacyjnej oraz promocji miast przez kulturę.
Dwa dni sesji tematycznych począwszy od finansów, przez technikę, kulturę, oświatę, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne, służbę zdrowia, ustrój samorządu aż po gospodarkę komunalną z udziałem reprezentantów samorządu terytorialnego, prezesów największych firm, naukowców i praktyków, gwarantują, że udział w każdej z konferencji przyniesie Państwu tak konieczną inspirację i wiedzę. Pozwoli także poznać nowe rozwiązania stosowane w praktyce a także opinie o ich skuteczności. Przede wszystkim zaś pozwoli nawiązać nowe kontakty i odświeżyć te stare. Dlatego nieodłącznym elementem Forum jest także kultura. Po wyczerpujących i emocjonujących sesjach warto spotkać się aby wymienić spostrzeżenia. Najlepiej zrobić to przy dobrej muzyce. Na naszej scenie gościliśmy już Justynę Steczkowską, Aloszę Awdiejewa, Ryszarda Rynkowskiego, Małgorzatę Ostrowską I Boney M. Kto będzie tegoroczną gwiazdą? Niech to pozostanie niespodzianką.
W tegorocznym Forum weźmie udział blisko 1000 osób: liderów samorządów terytorialnych, skarbników, sekretarzy, radnych, ekspertów I praktyków, przedstawicieli administracji państwowej, świata biznesu, kultury, NGO, mediów. Organizatorem wydarzenia jest Międzykomunalna Spółka Akcyjna Municipium SA – wydawca Pisma Samorządu Terytorialnego “Wspólnota” oraz Miesięcznika Pracownik Samorządowy.
Więcej informacji na www.samorzadoweforum.pl
Serdecznie zapraszamy!
Zapraszamy Państwa na X jubileuszową edycję konferencji poświęconej tematyce mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów, podczas której, wspólnie z ekspertami, decydentami
i praktykami będziemy odpowiadać na pytania: Czy to koniec MBP? I co dalej?
Tematyka spotkania oscylować będzie wokół potencjalnych kierunków przekształceń i modernizacji istniejących instalacji mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów w aspekcie dążenia
do gospodarki o obiegu zamkniętym. Poruszymy zagadnienia związane z możliwościami transformacji zakładów MBP w regionalne centra recyklingu, a także przedstawimy możliwości pozyskania środków na te działania.
Ponadto w programie wyjątkowa prezentacja Krzysztofa Kasperuka, który jako ekspert komunikacji, sprzedaży, rozwoju i mówienia, powie o roli skutecznego porozumiewania się na wyższym szczeblu zarządzania.
Obradom towarzyszyć będzie wyjazd studyjny. Udamy się do Zakładu Zagospodarowania Odpadów należącego do Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Hajnówce. PUK jest nowoczesną firmą zmierzającą do europejskich standardów oraz unijnych wymogów ekologicznych w zakresie gospodarowania odpadami oraz remontów i modernizacji małych obiektów. Podczas zwiedzania ZZO odbędzie się pokaz pracy maszyn recyklingowych firmy Pronar.
Odwiedzimy także Centrum Badawczo-Rozwojowe firmy Pronar, które poprzez integrację w jednym miejscu wszechstronnych usług badawczo-wdrożeniowych oraz zastosowanie nowatorskich specjalistycznych technik badawczych jest innowacyjne na skalę europejską. CBR umożliwia przeprowadzenie kompletnych badań określonego wyrobu w jednym miejscu, dzięki czemu skraca się czas badań i jednocześnie obniżają koszty. Centrum ma możliwość opracowywania
i realizowania innowacyjnych rozwiązań dla klientów z każdej branży.
Dla chętnych przygotowaliśmy również całodzienną wycieczkę do białoruskiej części Puszczy Białowieskiej, podczas której m.in. zwiedzimy siedzibę „Białoruskiego Dziadka Mroza”, Carski trakt
i Muzeum Tradycji Ludowych, gdzie na koniec wyprawy będziemy mogli się zrelaksować przy regionalnych specjałach.
Serdecznie zapraszamy do Białowieży w terminie 30 maja – 1 czerwca 2017 r. Tutaj czas płynie inaczej.
Szanowni Państwo,
już po raz 8. w Chorzowie/Katowicach odbędzie się konferencja Paliwa z odpadów. W sercu Górnego Śląska spotkamy się w dniach 13 – 15 marca 2018 r. W trakcie tegorocznej konferencji poruszymy tematy spalania paliw alternatywnych nie tylko w cementowniach – omówimy także możliwości zasilania ciepłowni paliwem RDF. Przedstawimy perspektywy rozwoju rynku paliw z odpadów.
W trzecim dniu konferencji zwiedzimy Zakład Odzysku i Unieszkodliwiania Odpadów w Katowicach, posiadający najnowocześniejszą w Polsce linię do produkcji RDF oraz Browar w Tychach.
Więcej informacji na temat wydarzenia udzieli koordynator konferencji, Joanna Jarosz
+48 784 036 988. Informacje dostępne są również na stronie internetowej www.abrys.pl.
W Europie prognozowany jest wzrost wskaźnika utylizacji ubocznych produktów spalania, które wytwarzają przede wszystkim ciepłownie, elektrownie, elektrociepłownie, spalarnie odpadów komunalnych, przemysł z mocami wytwórczymi. Rzeczony trend wynika z dynamicznego rozwoju nowych technologii, głównie związanych z zagospodarowaniem popiołu lotnego i gipsu syntetycznego. W celu przyspieszenia rozwoju przedsiębiorstw trudniących się zagospodarowaniem UPS-ów, Komisja Europejska zaproponowała kardynalną zmianę liniowego modelu gospodarki na gospodarkę o obiegu zamkniętym (ang. circular economy).
Czym są UPS-y?
Uboczne produkty spalania to substancje mineralne powstałe ze spalania paliw stałych – wyrobów węglowych, biomasy, odpadów komunalnych i paliw alternatywnych jak np. RDF czy SRF. Do UPS-ów zaliczamy m.in. popioły, żużle, mieszanki popiołowo-żużlowe, gips, mikrosfery, stałe odpady z wapniowych metod odsiarczania gazów odlotowych oraz produkty odsiarczania spalin.
W Polsce wytwarzamy rocznie ponad 140 mln ton odpadów, z czego 93% stanowią odpady inne niż komunalne. Całkowita masa odpadów już nagromadzonych na składowiskach zakładów i obiektach ich unieszkodliwiania (hałdach, stawach osadowych) w ciągu ostatniej dekady utrzymuje się na poziomie 1,7 mld Mg. Pokaźną cześć odpadów przemysłowych stanowią uboczne produkty spalania. Zgodnie ze strategią „Europa 2020″ na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju należy zwiększać oszczędność zasobów gospodarki, a narzędziem umożliwiającym realizowanie ambitnych planów jest gospodarka w obiegu zamkniętym. W Polsce znane i stosowane są technologie umożliwiające zawrócenie strumienia materiałów do obiegu gospodarczego, których dobrymi przykładami mogą być:
- stosowanie popiołów lotnych jako dodatku do betonu (zgodnie z normą PN-EN 450)
- wykorzystanie gipsu syntetycznego (pozostałość po procesie odsiarczania spalin) w przemyśle budowlanym
- użycie materiałów antropogenicznych w budownictwie drogowym
- wypełnianie wyrobisk górniczych
Rozwój rynku dla ubocznych produktów spalania potrzebuje przyjaznej legislacji, która w zdecydowany sposób promowałaby wykorzystanie UPS-ów przed kruszywami naturalnymi.
- Czy obowiązujące prawo nadąża za rozwojem nowych technologii?
- Jakie są największe bariery dla optymalizacji wprowadzania większej ilości mineralnych materiałów odpadowych na rynek krajowy?
- Które zmiany regulacji, definicji i norm mogą w najbliższej przyszłości poprawić bieżący stan branży UPS?
Wśród najważniejszych zagadnień:
- Obowiązujące regulacje, definicje i normy dla ubocznych produktów spalania
- Rekomendowane sposoby zarządzania pozostałościami z procesu produkcyjnego
- Pożądane praktyki w zakresie magazynowania, dostaw, odbiorów oraz przetwarzania UPS-ów
- Realizowanie obowiązków ekologicznych
- Metodologia badań i ocena jakości popiołów, żużli, pyłów, odpadów z odsiarczania etc.
- Ilościowa i jakościowa perspektywa wykorzystania poszczególnych UPS-ów przez przemysł
- Problematyka zagospodarowania UPS i związanych z tym inwestycji
Do udziału w Seminarium zapraszamy przedstawicieli energetyki i ciepłownictwa oraz przemysłu budowlanego, drogowego, kolejowego, cementowego, ceramicznego, kruszywowego, gipsowego, chemicznego, wapienniczego, hutniczego, odlewniczego, komunalnego, górniczego i rekultywacyjnego, a także wszystkie podmioty współpracujące ze wspomnianymi branżami w zakresie zagospodarowania ubocznych produktów spalania.
Szczegóły: http://cbepolska.pl/pl/iv-edycja-seminarium-zagospodarowanie-ups.html
Przed nami 17 edycja Konferencji „Postępowanie z odpadami medycznymi”, która jest niepowtarzalną okazją do wymiany informacji oraz doświadczeń między przedstawicielami administracji publicznej, przedstawicielami ochrony zdrowia, naukowcami oraz praktykami zajmującymi się tymi zagadnieniami. Tym razem spotkamy się w dniach się 14 – 16 maja 2019 r. w Bydgoszczy.
Na konferencji prezentowane będą aktualne zagadnienia związane z postępowaniem z odpadami medycznymi oraz stanem gospodarki odpadami w Polsce. Pragniemy również położyć nacisk na praktyczne aspekty dotyczące zagospodarowania odpadów medycznych, postępowania z odpadami medycznymi w laboratoriach oraz nad technologiami unieszkodliwiania odpadów medycznych. Tegoroczna edycja będzie szczególnie interesująca, gdyż wprowadzamy do programu konferencji również tematykę związaną z przetwarzaniem odpadów przemysłowych.
Jednym z celów konferencji jest pokazanie jak w kompleksowy sposób można postępować z odpadami medycznymi, na przykładzie konkretnych rozwiązań. W związku z powyższym trzeciego dnia konferencji udamy się do Zakładu Utylizacji Odpadami Medycznymi w Bydgoszczy. Zakład działa w Polsce od 1996r., kiedy uruchomiono pierwszą instalację termicznego przekształcania opartą na węgierskiej technologii. Od roku 2004 jest jedną
z najnowocześniejszych instalacji termicznego przekształcania w Polsce, gdzie unieszkodliwiane są głównie odpady medyczne oraz weterynaryjne.
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) to system informatyczny, utworzony na podstawie przepisów ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. DzU z 2019 r. poz. 701 z późn. zm) art. 79 ust. 1. Data uruchomienia była wielokrotnie przesuwana. Integralną jej częścią BDO jest rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami.
Został on uruchomiony 24 stycznia 2018 r. i jest to pierwszy element BDO. Z kolei od 1 stycznia 2020 r. zostaną uruchomione kolejne moduły systemu tj. ewidencji i sprawozdawczości. Umożliwią one uzyskanie aktualnej informacji na temat ilości odbieranych, zbieranych i transportowanych odpadów oraz miejsca ich przekazania i przetwarzania. Operacje będą realizowane na bieżąco. Polska tworzy całkowicie od podstaw własny system BDO. Ten unikatowy na skalę światową projekt, jest realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ścisłej współpracy z Ministerstwem Środowiska.
Korzyści ze szkolenia
– Dowiesz się w jaki sposób należy prowadzić elektroniczną ewidencję odpadów w systemie BDO
– Poznasz jak prawidłowo korzystać z modułu ewidencji odpadów, modułu rejestracyjnego i modułu sprawozdawczego
– Pokażemy jak wypełniać karty przekazania i ewidencji odpadów (prezentacja wszystkich kart)
– Nauczymy jak korzystać z nowego narzędzia aby uniknąć błędów
– Poznasz korzyści z wprowadzenia systemu BDO
– Uzyskasz unikalną wiedzę z zakresu systemu BDO
Szkolenie poprowadzi Kamil Domański specjalista ds. gospodarki odpadami. Zostanie ono zrealizowane z wykorzystaniem wersji pilotażowej systemu BDO.
Adresaci szkolenia:
– Przedsiębiorcy zobowiązani do prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów zgodnie z katalogiem odpadów
– Specjaliści ds. ochrony środowiska
– Przedstawiciele firm prywatnych zajmujących się zagospodarowaniem odpadów
– Reprezentanci przedsiębiorstw funkcjonujących w gospodarce wodno-ściekowej
– Przedstawiciele samorządów
Zapisz się już dziś – uzyskaj wiedzę jak pracować w systemie BDO – ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE
PROGRAM SZKOLENIA
– informacje ogólne, podstawa prawna (ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 r. t.j. DzU 2019 poz. 701 z późn. zm.) i obowiązki z tym związane
– omówienie głównych modułów systemu- moduł ewidencji odpadów – moduł rejestracyjny – moduł sprawozdawczy
– korzyści z wprowadzenia systemu BDO
9.00-10.00 rejestracja na szkolenie, poczęstunek
11.00-11.30 Przerwa kawowa
– karta przekazania odpadów
– karta przekazania odpadów komunalnych
– karta ewidencji odpadów
– karta ewidencji komunalnych osadów ściekowych
– karta ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
– karta ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji
– karta ewidencji odpadów niebezpiecznych
14.30-15.30 Lunch
10.00 – 10.45 Najważniejsze informacje o systemie BDO
11.30 – 14.00 Prezentacja modułu ewidencji odpadów na przykładzie kart (w trakcie 10 min. przerwa)
14.00 – 14.30 Pytania, dyskusja
10.45 – 11.00 Pytania, dyskusja
Koszt udziału w szkoleniu 590 zł netto + VAT 725,70 PLN brutto
Barbara Krawczyk
redakcja “Przegląd Komunalny”
tel. +48 539 549 453, e-mail.: b.krawczyk@abrys.pl
Szanowni Państwo,
Jakie są realia współspalania odpadów w energetyce? Czy są szanse na zagospodarowanie frakcji kalorycznej w lokalnych elektrociepłowniach? Jakie są bariery wykorzystania energii z odpadów w ciepłownictwie?
Na te i wiele innych pytań będzie można uzyskać odpowiedź podczas 16. edycji Konferencji Termiczne przekształcanie odpadów – nowe perspektywy dla lokalnych instalacji WtE w Polsce, pod Patronatem Honorowym Izby Gospodarczej Ciepłownictwo Polskie. Wydarzenie na które już dziś Państwa zapraszamy odbędzie się w dniach 26 – 28 listopada 2019 roku w Hotelu Novotel Katowice Centrum (al. Roździeńskiego 16, 40-202 Katowice).
W trakcie konferencji zostaną poruszone najważniejsze tematy związane z branżą energii z odpadów: m.in. uwarunkowania budowy i funkcjonowania instalacji, proces termicznego przekształcania odpadów i jego miejsce w gospodarce obiegu zamkniętego. Dyskusji zostaną poddane także tematy nurtujące aktualnie branżę, takie jak możliwość finansowania instalacji „Waste to Energy” ze środków krajowych, sytuację obecnych i przyszłych instalacji w świetle ostatniej nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, czy kogenerację.
W trakcie tej edycji wydarzenia szczególna uwagę chcemy zwrócić na możliwości współspalania odpadów w krajowej, lokalnej energetyce. W programie przewidziane są wystąpienia przedstawicieli samorządów i przedsiębiorstw energetyki cieplnej z miast, które planują budowę lokalnej instalacji do termicznego przekształcania odpadów – będzie to m.in. Zamość, Stalowa Wola czy Radom.
Konferencja organizowana jest w ramach cyklu związanego z gospodarką odpadami i jest jednym z głównych krajowych forów wymiany doświadczeń dotyczących branży ochrony środowiska, które na stałe wpisało się w kalendarz imprez branżowych. Spotkanie to od lat gromadzi od 150 do 300 osób aktywnie działających w branży WtE.
Program wydarzenia można śledzić pod linkiem: https://tiny.pl/tplc7
Link do rejestracji online na konferencję: https://termiczneprzeksztalcanieodpadow.konfeo.com/pl/groups
Strona wydarzenia: https://termiczne.abrys.pl/
Zapraszamy również do wydarzenia Facebook: https://www.facebook.com/events/497622764423457/?active_tab=about
W razie jakichkolwiek pytań, zapraszamy do kontaktu bezpośrednio z koordynatorem wydarzenia:
Mateusz Dziurlikowski
T: +48 784 036 990
e-mail: m.dziurlikowski@abrys.pl
1 stycznia 2020 r. został uruchomiony moduł elektronicznej ewidencji w systemie BDO. Już wcześniej przedsiębiorcy branży gospodarki odpadami musieli liczyć się z sankcjami za niedotrzymanie licznych obowiązków prawnych. Istotny jest tu zakres odpowiedzialny zarządzających, w tym także wynikający z delegowania zadań podwładnym.
Organy kontrolne posiadają liczne narzędzia pozwalające na nakładanie sankcji. Jak współpracować z kontrolerami, o co szczególnie zadbać, by pomagać w walce z szarą strefą i uniknąć niepotrzebnych zagrożeń dla funkcjonowania przedsiębiorstwa?
Zarządzający przedsiębiorstwami samorządowymi i prywatnymi świadczącymi usługi z zakresu gospodarowania odpadami, gospodarki wodno-ściekowej, a także wszystkich wytwórców odpadów i przedsiębiorców zobligowanych do prowadzenia ich ewidencji, pytają też:
jak zapewnić bezpieczeństwo danych zawartych systemie BDO oraz w jakie narzędzia wyposażyć swoich pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie ewidencji, jak działać w przypadku awarii? I w końcu, kiedy i jak korzystać z outsourcingu w zakresie BDO?
Więcej: https://bdo.abrys.pl/
Szkolenie, które możesz obejrzeć, niezależnie od sytuacji.
Bez bezpośredniego kontaktu z prowadzącym lub innymi uczestnikami szkolenia.
Podane dokładnie w tej samej formie, jak podczas warsztatów stacjonarnych.
– Ponad cztery godziny wiedzy
– Możliwość zadania pytań w czasie rzeczywistym
– Szkolenie dostosowane do aktualnych potrzeb (praca w trybie home office)
– Brak kosztów przejazdu
– Wygoda i bezpieczeństwo
Więcej: https://bdo.abrys.pl/
BDO – podsumowanie ewidencji i sprawozdawczości w gospodarce odpadami za 2021 r.
SZKOLENIE ON-LINE
środa, 26 stycznia 2022 r.
w godzinach 9.00 – 13.00
Wszystko o funkcjonowaniu Bazy Danych Odpadowych
Praktyczna nauka obsługi platformy BDO
Jak działa ewidencja i jak zrobić sprawozdawczość?
Wdrażane i planowane zmiany w BDO oraz gospodarce odpadami
Przekazywanie odpadów z wykorzystaniem platformy BDO
Statusy Kart Przekazania Odpadów
Przemieszczenia między miejscami prowadzenia działalności
Rozwiązywanie najczęściej pojawiających się problemów
Najnowsze szkolenie adresujemy do wszystkich osób korzystających na co dzień z Bazy Danych Odpadowych.
Prowadząca szkolenie:
Izabela Wołosiak, Green Concept
8:00 – 09:00 – Rejestracja Uczestników
09:00 – Rozpoczęcie szkolenia
Zmiany w zakresie ewidencji i sprawozdawczości odpadowej
Przepisy dotyczące awarii BDO
Inne zmiany w przepisach odpadowych
Kierunki zmian w przepisach odpadowych – BDO-VAT, DPR, kwalifikacja odpadów komunalnych
Praca na platformie BDO
Dostęp do BDO
Wymagania infrastrukturalne BDO
Role użytkowników
Gospodarowanie odpadami w praktyce a wsparcie ze strony BDO
Przekazywanie odpadów z wykorzystaniem platformy BDO
Statusy Kart Przekazania Odpadów
Przemieszczenia między miejscami prowadzenia działalności
Rozwiązywanie najczęściej pojawiających się problemów
Ewidencja odpadów z wykorzystaniem platformy BDO
Zmiany w ewidencji odpadowej na platformie BDO
Współpraca z podmiotami zwolnionymi z ewidencji
Rozwiązywanie najczęściej pojawiających się problemów
Przepisy regulujące zasady sporządzania sprawozdań rocznych
Terminy składania sprawozdań za 2021 r.
Uprawnienia do składania sprawozdań za pośrednictwem BDO
Sposób wypełniania sprawozdań rocznych w BDO
Nowe obowiązki przedsiębiorstw gospodarki odpadami
Podmioty zwolnione z ewidencji – jak się zabezpieczyć?
Ewidencja odpadów za pośrednictwem BDO – aspekty praktyczne
Ewidencja – jak dbać o bezpieczeństwo danych?
Obowiązki przedsiębiorcy
Odpowiedzialność zarządzających
13:00 – Zakończenie szkolenia
* Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.