w dniach 16-17 października 2017 r. odbędzie się *XXI edycja Międzynarodowego Kongresu Ochrony Środowiska ENVICON Environment*. Wydarzenie pod hasłem „Bogactwo idei dla środowiska” odbędzie się przy okazji targów POL-ECO-SYSTEM, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.
Kongres ENVICON Environment jest największym i najbardziej rozpoznawalnym w Polsce wydarzeniem dotyczącym dziedziny ochrony środowiska. To odpowiedź na transformację, jaka dokonuje się w takich obszarach jak: gospodarka odpadami, gospodarka wodno-ściekowa, odnawialne źródła energii czy gospodarka o obiegu zamkniętym.
Szczególnie zapraszamy Państwa do udziału w bezpłatnej sesji organizowanej drugiego dnia Kongresu – 17 października 2017 r. pod tytułem: GOZ – NIE TYLKO ODPADY
Będzie to możliwość spotkania ekspertów GOZ z zagranicy oraz krajowych. Wśród zaproszonych gości są przedstawiciele reprezentanci Ministerstw, Parlamentu Europejskiego, Polskiego Stowarzyszenia Zero Waste i innych NGOsów, biznesów oraz gmin wdrażających GOZ na swoim obszarze. Podczas eventu zapewniony będzie również lunch oraz przerwy kawowe dla wszystkich uczestników.
W celu rejestracji na sesję wystarczy wypełnić zgłoszenie dostępne pod linkiem:
Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w związku z wprowadzaniem gospodarki o obiegu zamkniętym? Już 23 listopada druga Konferencja Koalicji RECONOMY.
Gospodarka obiegu zamkniętego staje się w Polsce coraz częściej omawianą koncepcją. Dla przedsiębiorców, oznacza to zmiany, o których ciągle jeszcze niewiele wiadomo. Wciąż brakuje pełnej wiedzy o wyzwaniach, obowiązkach
i korzyściach, które płyną z GOZ. Druga edycja Konferencji Koalicji RECONOMY
„W kierunku obiegu zamkniętego – biznes i konsument na ścieżce zmian”, która odbędzie się 23 listopada w Centrum Olimpijskim w Warszawie, ma to zmienić.
Konferencja Koalicji RECONOMY to spotkanie, którego celem jest popularyzacja wśród przedsiębiorców praktycznej wiedzy na temat gospodarki o obiegu zamkniętym (gospodarki cyrkularnej, w skrócie GOZ). Jednym z jej założeń jest racjonalne wykorzystywanie zasobów
w taki sposób, aby zawarte w odpadach materiały mogły zostać wykorzystane ponownie m.in. w procesie produkcji.
– Celem, który stawiamy sobie w tym roku podczas konferencji, jest wieloaspektowe, a w szczególności praktyczne, ujęcie gospodarowania odpadami w zrównoważony sposób. Cieszy nas, że to zagadnienie jest obecne w przestrzeni publicznej, jednak mamy wrażenie, że ciągle brakuje merytorycznych dyskusji, i przekazu kierowanego do szeroko rozumianego biznesu.– mówi Piotr Bruździak, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu w Stena Recycling.
Podczas konferencji przedstawiciele świata nauki, polityki i biznesu podzielą się wiedzą
i doświadczeniem na temat gospodarki obiegu zamkniętego. Przedstawią też korzyści dla konsumentów i przedsiębiorców, płynące z koncepcji zmiany w gospodarowaniu zasobami. Podczas zeszłorocznej edycji starano się określić wyzwania, jakie czekają polskie firmy podczas wprowadzenia GOZ. Teraz akcent zostanie położony na praktyczne aspekty wdrażania koncepcji. Dowiemy się, co możemy zrobić, żeby jak najlepiej wykorzystać szanse zmian, jakie daje nam GOZ? Forma debaty, pozwoli na dyskusje i wypracowanie konkretnych rozwiązań pomiędzy przedstawicielami różnych grup biznesowych.
– Zależy nam, aby uczestnicy mogli zdobyć kompleksową wiedzę o GOZ, dlatego podczas konferencji pokażemy ten temat z różnych perspektyw – środowiskowej, gospodarczej
i biznesowej. Chcemy przekonać przedsiębiorców, że GOZ, to przyszłościowa i korzystna dla firm koncepcja – dodaje Piotr Bruździak.
Gościem specjalnym tegorocznej edycji będzie Peter Lacy – dyrektor zarządzający w Accenture Strategy, ekspert w dziedzinie zrównoważonego rozwoju, specjalizujący się w gospodarce obiegu zamkniętego oraz prawach konsumenckich. Opowie o wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań w GOZ, a także szansach i zagrożeniach, które z nich wynikają.
Swoimi doświadczeniami podzielą się także przedstawiciele takich firm, jak: Stena Recycling, IKEA czy Unilever. Nie zabraknie naukowego spojrzenia na zagadnienie, które przedstawi prof. dr hab. Bolesław Rok z Akademii Leona Koźmińskiego. Wydarzenie otworzy wystąpienie Ambasadora Holandii, Rona J.P.M. van Dartela. Natomiast administrację państwową reprezentować będą przedstawiciele holenderskiego Ministerstwa Infrastruktury i Środowiska oraz polskiego Ministerstwa Rozwoju.
Równolegle podczas trwania całej konferencji będzie można obejrzeć wystawę, na której pomysłami związanymi ze zrównoważonym rozwojem podzielą się przedstawiciele różnych firm. Będzie to również możliwość wymienienia opinii oraz uzyskania odpowiedzi na nurtujące pytania.
Wydarzenie dedykowane jest przedsiębiorcom z całej Polski. Organizatorem konferencji jest Koalicja RECONOMY. Konferencja została objęta patronatem Ambasady Holandii, Ministerstwa Rozwoju oraz Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawa.
Koalicja na rzecz Gospodarki Obiegu Zamkniętego RECONOMY zrzesza przedsiębiorstwa, instytucje publiczne i organizacje pozarządowe, które od lat angażują się w promocję idei zrównoważonej produkcji i konsumpcji. Projekt powstał z inicjatywy Stena Recycling, Centrum Etyki Biznesu i Innowacji Społecznych Akademii Leona Koźmińskiego, Instytutu Innowacyjna Gospodarka, platformy Dekoeko.com oraz przy współpracy firmy doradczej CSR Consulting i bloga konsumenckiego How to Wear Fair.
Dwa lata po przyjęciu projektu unijnego pakietu gospodarki o obiegu zamkniętym w grudniu 2015 r. zrealizowano ponad połowę inicjatyw zawartych w planie działania. Aby przedyskutować dotychczasowe rezultaty, zbadać nowe obszary działania i podzielić się pierwszymi osiągnięciami platformy podmiotów gospodarczych zajmujących się europejską gospodarką o obiegu zamkniętym, Komisja i Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny będą gospodarzami konferencji zainteresowanych podmiotów zajmujących się gospodarką cykliczną w dniach 20-21 lutego w Brukseli.
Rejestracja
Należy pamiętać, że ze względu na spodziewane wysokie zainteresowanie i ograniczoną możliwości lokalowe, liczba zarejestrowanych uczestników na organizację zostanie ograniczona i rejestracja zostanie zakończona nie później niż 18.01.2018 o godzinie 17:00. Jeżeli liczba wniosków przekroczy maksymalną liczbę dostępnych miejsc, udział zostanie określony na podstawie zrównoważonej grupy interesariuszy i reprezentacji geograficznej. Potwierdzenia zostaną wysłane do uczestników w styczniu.
14 września ruszyła rejestracja uczestników IV edycji konferencji Środowisko Informacji. Zgłoszenia do udziału w wydarzeniu można wypełniać w serwisie ekoportal.gov.pl do 30 września 2018 r.
Konferencja Środowisko Informacji jest największym w Polsce wydarzeniem gromadzącym w jednym miejscu specjalistów zajmujących się pozyskiwaniem, przetwarzaniem i aktywnym udostępnianiem cyfrowych danych i informacji o środowisku i jego ochronie. Tegoroczna edycja konferencji odbędzie się 22 listopada w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.
Rejestracja odbywa się wyłącznie za pomocą elektronicznego formularza rejestracyjnego. Ze względu na bardzo duże zainteresowanie wydarzeniem wysłanie zgłoszenia nie oznacza automatycznego udziału w konferencji. Po zebraniu wszystkich zgłoszeń i ich weryfikacji, każda osoba otrzyma wiadomość email z informacją, czy jej zgłoszenie zostało zakwalifikowane.
Organizatorami wydarzenia są Ministerstwo Środowiska i Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Podmiotami współpracującymi merytorycznie przy organizacji IV edycji konferencji są: Państwowy Instytut Geologiczny-Państwowy Instytut Badawczy, Główny Inspektorat Ochrony Środowiska, Esri Polska, MGGP Aero, ProGea 4D.
Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) to system informatyczny, utworzony na podstawie przepisów ustawy z 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. DzU z 2019 r. poz. 701 z późn. zm) art. 79 ust. 1. Data uruchomienia była wielokrotnie przesuwana. Integralną jej częścią BDO jest rejestr podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami.
Został on uruchomiony 24 stycznia 2018 r. i jest to pierwszy element BDO. Z kolei od 1 stycznia 2020 r. zostaną uruchomione kolejne moduły systemu tj. ewidencji i sprawozdawczości. Umożliwią one uzyskanie aktualnej informacji na temat ilości odbieranych, zbieranych i transportowanych odpadów oraz miejsca ich przekazania i przetwarzania. Operacje będą realizowane na bieżąco. Polska tworzy całkowicie od podstaw własny system BDO. Ten unikatowy na skalę światową projekt, jest realizowany przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy w ścisłej współpracy z Ministerstwem Środowiska. Korzyści ze szkolenia – Dowiesz się w jaki sposób należy prowadzić elektroniczną ewidencję odpadów w systemie BDO
– Poznasz jak prawidłowo korzystać z modułu ewidencji odpadów, modułu rejestracyjnego i modułu sprawozdawczego
– Pokażemy jak wypełniać karty przekazania i ewidencji odpadów (prezentacja wszystkich kart)
– Nauczymy jak korzystać z nowego narzędzia aby uniknąć błędów
– Poznasz korzyści z wprowadzenia systemu BDO
– Uzyskasz unikalną wiedzę z zakresu systemu BDO Szkolenie poprowadzi Kamil Domański specjalista ds. gospodarki odpadami. Zostanie ono zrealizowane z wykorzystaniem wersji pilotażowej systemu BDO. Adresaci szkolenia: – Przedsiębiorcy zobowiązani do prowadzenia ilościowej i jakościowej ewidencji odpadów zgodnie z katalogiem odpadów
– Specjaliści ds. ochrony środowiska
– Przedstawiciele firm prywatnych zajmujących się zagospodarowaniem odpadów
– Reprezentanci przedsiębiorstw funkcjonujących w gospodarce wodno-ściekowej
– Przedstawiciele samorządów
Zapisz się już dziś – uzyskaj wiedzę jak pracować w systemie BDO – ZAPISZ SIĘ NA SZKOLENIE
PROGRAM SZKOLENIA – informacje ogólne, podstawa prawna (ustawa o odpadach z 14 grudnia 2012 r. t.j. DzU 2019 poz. 701 z późn. zm.) i obowiązki z tym związane
– omówienie głównych modułów systemu- moduł ewidencji odpadów – moduł rejestracyjny – moduł sprawozdawczy
– korzyści z wprowadzenia systemu BDO 9.00-10.00 rejestracja na szkolenie, poczęstunek 11.00-11.30 Przerwa kawowa – karta przekazania odpadów
– karta przekazania odpadów komunalnych
– karta ewidencji odpadów
– karta ewidencji komunalnych osadów ściekowych
– karta ewidencji zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego
– karta ewidencji pojazdów wycofanych z eksploatacji
– karta ewidencji odpadów niebezpiecznych
14.30-15.30 Lunch
10.00 – 10.45 Najważniejsze informacje o systemie BDO
11.30 – 14.00 Prezentacja modułu ewidencji odpadów na przykładzie kart (w trakcie 10 min. przerwa)
14.00 – 14.30 Pytania, dyskusja
10.45 – 11.00 Pytania, dyskusja Koszt udziału w szkoleniu 590 zł netto + VAT 725,70 PLN brutto Barbara Krawczyk redakcja “Przegląd Komunalny”
tel. +48 539 549 453, e-mail.: b.krawczyk@abrys.pl
1 stycznia 2020 r. został uruchomiony moduł elektronicznej ewidencji w systemie BDO. Już wcześniej przedsiębiorcy branży gospodarki odpadami musieli liczyć się z sankcjami za niedotrzymanie licznych obowiązków prawnych. Istotny jest tu zakres odpowiedzialny zarządzających, w tym także wynikający z delegowania zadań podwładnym.
Organy kontrolne posiadają liczne narzędzia pozwalające na nakładanie sankcji. Jak współpracować z kontrolerami, o co szczególnie zadbać, by pomagać w walce z szarą strefą i uniknąć niepotrzebnych zagrożeń dla funkcjonowania przedsiębiorstwa?
Zarządzający przedsiębiorstwami samorządowymi i prywatnymi świadczącymi usługi z zakresu gospodarowania odpadami, gospodarki wodno-ściekowej, a także wszystkich wytwórców odpadów i przedsiębiorców zobligowanych do prowadzenia ich ewidencji, pytają też:
jak zapewnić bezpieczeństwo danych zawartych systemie BDO oraz w jakie narzędzia wyposażyć swoich pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie ewidencji, jak działać w przypadku awarii? I w końcu, kiedy i jak korzystać z outsourcingu w zakresie BDO?
Szkolenie, które możesz obejrzeć, niezależnie od sytuacji.
Bez bezpośredniego kontaktu z prowadzącym lub innymi uczestnikami szkolenia.
Podane dokładnie w tej samej formie, jak podczas warsztatów stacjonarnych.
– Ponad cztery godziny wiedzy
– Możliwość zadania pytań w czasie rzeczywistym
– Szkolenie dostosowane do aktualnych potrzeb (praca w trybie home office)
W dniach 11-17 października br., już po raz czwarty odbędzie się Circular Week – międzynarodowy kongres promujący rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz ekonomii cyrkularnej. Partnerem Circular Week 2021 jest European Circular Economy Stakeholder Platform, unijna organizacja zrzeszająca interesariuszy gospodarki obiegu zamkniętego Unii Europejskiej. Tegoroczny kongres odbędzie się pod hasłem „Together for a sustainable future” i obejmie cykl paneli eksperckich, webinarów, warsztatów oraz sesji networkingowych skierowanych do przedstawicieli biznesu, startupów, think tanków oraz administracji publicznej.
– W ubiegłym roku, pomimo pandemii COVID-19, w Circular Week wzięło udział ponad 3500 osób z całego świata. Zorganizowaliśmy 56 wydarzeń we współpracy z 17 krajami – mówi Agnieszka Sznyk, prezes Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju INNOWO – W tym roku dołączają do nas partnerzy ze Skandynawii, Kanady czy Izraela, dlatego jeszcze mocniej stawiamy na tematy innowacji, które mogą być implementowane oraz skalowane na wszystkich rynkach. Cieszy mnie coraz większe zainteresowanie kongresem, co świadczy o wzrastającej potrzebie wdrażania rozwiązań gospodarki obiegu zamkniętego.
Circular Week jest odpowiedzią na wyzwania zarówno te ekologiczne, jak i społeczne. Dzięki idei Circular Economy interesariusze zaczynają rozsądnie gospodarować zasobami planety i w taki sposób zmieniają funkcjonowanie gospodarki, aby zamykać obiegi, w których odpady stają się cennym surowcem. Projektowane narzędzia opierają się na najnowszych technologiach i skupiają się na optymalnym wykorzystaniu czy przetwarzaniu surowców, niejednokrotnie z drugiego obiegu.
W organizację Circular Week dotychczas zaangażowało się ponad 30 instytucji, firm i start-upów, a także ambasady krajów europejskich, m.in. Ambasada Holandii, Austrii, Szwajcarii czy Szwecji. W tym roku do grona partnerów dołączyła unijna European Circular Economy Stakeholder Platform – organizacja zrzeszająca krajowe podmioty działające w obszarze gospodarki cyrkularnej.
Cyrkularna gospodarka przyszłości – wyzwania i możliwości
Podczas tegorocznej edycji Circular Week zostaną zaprezentowane rozwiązania dotyczące kluczowych wyzwań stojących przed współczesną gospodarką, takich jak: rozszerzona odpowiedzialność producenta, budownictwo miast cyrkularnych, mądre zarządzanie żywnością, rozwój biogospodarki, zrównoważona produkcja w branży modowej czy zmiany na rynku plastiku. – Zmiana klimatu, o której nie tylko słyszymy w mediach, ale też, której coraz częściej doświadczamy, wymaga zdecydowanych działań. Circular Week to okazja do wymiany wiedzy, niezbędnej do działań na rzecz naszej planety. – komentuje Cezary Ludwikowski z Krajowego Ośrodka Zmian Klimatu
W ramach Circular Week 2021 zaplanowane są codzienne sesje tematyczne dla przedstawicieli biznesu (BusinessCircular Matchmaking Sessions), poświęcone branżowym cyrkularnym zagadnieniom, takim jak marnowanie tekstyliów i żywności czy zrównoważone rolnictwo i przemysł.
Jak co roku, zwieńczeniem Circular Week będzie Mazovia Circular Congress, który odbędzie się 15 października w Warszawie. Konferencja jest organizowana we współpracy z Mazowieckim Urzędem Marszałkowskim.
Instytut INNOWO – od 2018 roku działamy w obszarze zrównoważonego rozwoju, gospodarki obiegu zamkniętego oraz medycyny. Jesteśmy organizatorem międzynarodowej konferencji Mazovian Circular Congress oraz tygodnia Circular Week. Należymy do European Circular Economy Stakeholder Platform, prestiżowej inicjatywy Komisji Europejskiej, zrzeszającej organizacje zajmujące się gospodarką cyrkularną. Instytut jest również pomysłodawcą Polish Circular Hotspot – platformy skupiającej polskich przedsiębiorców oraz przedsiębiorczynie oferujących innowacyjne rozwiązania w nurcie zrównoważonego rozwoju. www.innowo.org
Konferencja Ministerstwa Rozwoju i Technologii „Wspólnie dla gospodarki o obiegu zamkniętym – podsumowanie projektu oto-GOZ”
Jest to wydarzenie wieńczące trzyletni rządowy projekt OTO-GOZ realizowany w ramach projektu GOSPOSTRATEG. Celem projektu było opracowanie systemu wskaźników pomiarowych, umożliwiających ocenę postępu w transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym oraz wpływu gospodarki cyrkularnej na rozwój społeczno-gospodarczy na poziomie mezoekonomicznym (regionów) i makroekonomicznym (gospodarki narodowej). Projekt realizowany jest przez Konsorcjum, którego Liderem jest Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a pozostali partnerzy to Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN, Główny Urząd Statystyczny oraz Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
Podczas konferencji poznamy wyniki projektu na poziomie rządowym, regionalnym i biznesowym oraz rządowe plany transformacji w kierunku cyrkularnym.
W programie wydarzenia miedzy innymi międzyresortowy panel z udziałem przedstawicieli Ministerstw kluczowych dla wdrożenia GOZ w Polsce, sesja poświęcona miastom i regionom oraz prezentacje najciekawszych polskich rozwiązań cyrkularnych. Zaplanowano również prezentacje z perspektywy międzynarodowej np. jak mierzyć światowy poziom cyrkularności z udziałem Fundacji Circle Economy oraz jak skutecznie aplikować o środki unijne na rozwiązania z obszaru GOZ.
BDO – podsumowanie ewidencji i sprawozdawczości w gospodarce odpadami za 2021 r.
SZKOLENIE ON-LINE
środa, 26 stycznia 2022 r.
w godzinach 9.00 – 13.00
Wszystko o funkcjonowaniu Bazy Danych Odpadowych
Praktyczna nauka obsługi platformy BDO
Jak działa ewidencja i jak zrobić sprawozdawczość?
Wdrażane i planowane zmiany w BDO oraz gospodarce odpadami
Przekazywanie odpadów z wykorzystaniem platformy BDO
Statusy Kart Przekazania Odpadów
Przemieszczenia między miejscami prowadzenia działalności
Rozwiązywanie najczęściej pojawiających się problemów
Najnowsze szkolenie adresujemy do wszystkich osób korzystających na co dzień z Bazy Danych Odpadowych.
Prowadząca szkolenie:
Izabela Wołosiak, Green Concept
8:00 – 09:00 – Rejestracja Uczestników
09:00 – Rozpoczęcie szkolenia
Zmiany w zakresie ewidencji i sprawozdawczości odpadowej
Przepisy dotyczące awarii BDO
Inne zmiany w przepisach odpadowych
Kierunki zmian w przepisach odpadowych – BDO-VAT, DPR, kwalifikacja odpadów komunalnych
Praca na platformie BDO
Dostęp do BDO
Wymagania infrastrukturalne BDO
Role użytkowników
Gospodarowanie odpadami w praktyce a wsparcie ze strony BDO
Przekazywanie odpadów z wykorzystaniem platformy BDO
Statusy Kart Przekazania Odpadów
Przemieszczenia między miejscami prowadzenia działalności
Rozwiązywanie najczęściej pojawiających się problemów
Ewidencja odpadów z wykorzystaniem platformy BDO
Zmiany w ewidencji odpadowej na platformie BDO
Współpraca z podmiotami zwolnionymi z ewidencji
Rozwiązywanie najczęściej pojawiających się problemów
Przepisy regulujące zasady sporządzania sprawozdań rocznych
Terminy składania sprawozdań za 2021 r.
Uprawnienia do składania sprawozdań za pośrednictwem BDO
Sposób wypełniania sprawozdań rocznych w BDO
Nowe obowiązki przedsiębiorstw gospodarki odpadami
Podmioty zwolnione z ewidencji – jak się zabezpieczyć?
Ewidencja odpadów za pośrednictwem BDO – aspekty praktyczne
Ewidencja – jak dbać o bezpieczeństwo danych?
Obowiązki przedsiębiorcy
Odpowiedzialność zarządzających
13:00 – Zakończenie szkolenia
* Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.