- Kategorie
-
Znaczniki
altany BDO Biomasa CSR edukacja GOZ inwestycje ITPOK konferencje konkurencja konkurs koronawirus logistyka odzysku mbp medyczne NFOŚiGW odory opakowania Organizacje branżowe paliwa z odpadów Prawo ochrony środowiska recykling RIPOK ROP samorządy segregacja selektywna zbiórka składowiska smog spalanie Targi technologie transport webinar wod-kan wodociągi zamówienia publiczne ZSEiE
Epidemia to trudny czas dla menadżerów przedsiębiorstw komunalnych i przedstawicieli samorządów, którzy ze względów bezpieczeństwa musieli zmienić tryb pracy. Nie wszyscy jednak wiedzą jakie są np. zasady zdalnego procedowania na zgromadzeniach wspólników, radach nadzorczych i w zarządzie.
Tarcza antykryzysową już jest. Warto poznać więc rozwiązania w niej zawarte – nie tylko dotyczące finansów, ale także dotyczące przesunięcia terminów sporządzań, zatwierdzania i czy terminów odbywania zwyczajnych zgromadzeń wspólników.
To o tyle istotne, że na zamawiających i wykonawców w zamówieniach publicznych nałożono nowe obowiązki. Dlatego tak istotne jest poznanie uprawnień przysługujących stronom umów, których wykonanie jest obecnie niemożliwe albo co najmniej utrudnione.
1 stycznia 2020 r. został uruchomiony moduł elektronicznej ewidencji w systemie BDO. Już wcześniej przedsiębiorcy branży gospodarki odpadami musieli liczyć się z sankcjami za niedotrzymanie licznych obowiązków prawnych. Istotny jest tu zakres odpowiedzialny zarządzających, w tym także wynikający z delegowania zadań podwładnym.
Organy kontrolne posiadają liczne narzędzia pozwalające na nakładanie sankcji. Jak współpracować z kontrolerami, o co szczególnie zadbać, by pomagać w walce z szarą strefą i uniknąć niepotrzebnych zagrożeń dla funkcjonowania przedsiębiorstwa?
Zarządzający przedsiębiorstwami samorządowymi i prywatnymi świadczącymi usługi z zakresu gospodarowania odpadami, gospodarki wodno-ściekowej, a także wszystkich wytwórców odpadów i przedsiębiorców zobligowanych do prowadzenia ich ewidencji, pytają też:
jak zapewnić bezpieczeństwo danych zawartych systemie BDO oraz w jakie narzędzia wyposażyć swoich pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie ewidencji, jak działać w przypadku awarii? I w końcu, kiedy i jak korzystać z outsourcingu w zakresie BDO?
Więcej: https://bdo.abrys.pl/
Jakie konsekwencje będzie miało wprowadzenie specustawy oraz nowych przepisów na codzienne funkcjonowanie zakładów gospodarki odpadami, firm przewozowych oraz instalacji komunalnych?
Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie gospodarki odpadami, firmy odbierające i transportujące odpady, przedsiębiorstwa zajmujące się przetwarzaniem odpadów, właściciele instalacji czy zakłady gospodarki komunalnej potrzebują szybkich i skutecznych rozwiązań w zakresie przeciwdziałania COVID-19. Zakłady komunalne – jak wiele innych firm – przystosowują się właśnie do pracy zdalnej. W dobie epidemii muszą też wykazać się skutecznym PR oraz komunikacją z mieszkańcami.
Więcej: https://odpady.covid.abrys.pl/
W związku z trwającą pandemią koronawirusa przedstawiciele spółek komunalnych i gmin spodziewają się znacznego spadku dochodów, co przełoży się na inwestycje. Dodatkowo stają w obliczu wielu, niespotykanych dotąd problemów. Pomoc stanowić mają rozwiązania przyjęte w tarczy antykryzysowej 1.0 oraz w podpisanej przez prezydenta w piątek 17 kwietnia tarczy 2.0. To właśnie tarcza 2.0 znacznie bardziej wychodzi naprzeciw oczekiwaniom branży. Jak z nich skorzystać? O tym można dowiedzieć się podczas webinarium pt. „Sektor komunalny w dobie koronawirusa, wyzwania, problemy praktyczne, możliwości skorzystania z rozwiązań tarczy antykryzysowej”, które odbędzie się w poniedziałek 27 kwietnia.
Organizatorzy
redakcja miesięcznika „Przegląd Komunalny” oraz Kancelaria Radców Prawnych Zygmunt Jerzmanowski i Wspólnicy sp. k.
Adresaci spotkania
Menedżerowie spółek komunalnych, wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast.
Korzyści z uczestnictwa w warsztatach
- przedstawimy nowe możliwości prawne organizacji pracy w spółce i urzędzie gminy, warunki koszarowania pracowników, wysyłania ich na urlopy, dokonywania przesunięć na inne stanowiska pracy oraz zasady wypłaty wynagrodzeń w tych szczególnych sytuacjach,
- wskażemy na instrumenty tarcz antykryzysowych, z których realnie skorzystać mogą spółki i na uprawnienia jakie zyskują gminy oraz spółki będące dysponentami infrastruktury krytycznej,
- zaprezentujemy nowe możliwości funkcjonowania organów spółek komunalnych i rad gmin, podejmowania przez nie zdalnie decyzji i ich dokumentowania,
- przeanalizujemy nowe obowiązki, które nałożono na zamawiających i wykonawców w zamówieniach publicznych.
Tematyka webinarium
Podczas webinarium zaprezentowane zostaną normy prawne wynikające z Tarczy antykryzysowej 1.0 i 2.0 oraz sposób ich wykładni prezentowanej przez organy publiczne. Przedstawione zostaną też pierwsze doświadczenia praktyczne w zakresie funkcjonowania gmin i spółek komunalnych w okresie pandemii.
W programie szczegółowo zostaną omówione m.in. regulacje branżowe dla sektora wodociągowo-kanalizacyjnego przewidziane w tarczach antykryzysowych m.in. odroczenie terminu legalizacji ponownej i zezwolenie na dalsze użytkowanie wodomierzy – przesłanki, tryb postępowania oraz potencjalne problemy praktyczne oraz skrócenie czasu obowiązywania taryf – postępowanie przed organem regulacyjnym w obliczu regulacji obowiązujących w czasie stanu epidemii. Ponadto przedstawione zostaną rozwiązania legislacyjne odnoszące się do gospodarowania odpadami w czasie pandemii, w tym odpadami medycznymi oraz gminnych systemów gospodarowania odpadami komunalnymi. Szczegółowy program i warunki uczestnictwa znajdują się na stronie tarcza.abrys.pl
Poruszane w ciągu ostatnich miesięcy tematy głównie krążą wokół epidemii COVID-19. Jednak to nie jedyny problem branży komunalnej, z którym stykamy się na co dzień. Większość problemów w gospodarce odpadami nie zniknęło a wręcz się nasiliło z powodu silnie wpływającej na wszystkie aspekty życia epidemii COVID-19.
O problemach, zmianach, najważniejszych problemach branży i nowych możliwościach będzie można usłyszeć podczas dwudniowej konferencji już 27 i 28 maja: „Optymalne funkcjonowanie instalacji mechanicznego i biologicznego przetwarzania odpadów w czasie epidemii COVID-19”.
Większość z nas już czeka na moment, kiedy będzie można się spotkać, porozmawiać i nawiązywać relacje biznesowe. Dlatego w oczekiwaniu na tradycyjne spotkanie została przygotowana konferencja on-line, podczas której będzie można m.in. porozmawiać z uczestnikami, zabrać głos podczas panelu dyskusyjnego, odwiedzić stoiska partnerów czy wziąć udział w wieczornym spotkaniu.
Wśród głównych tematów pojawią się:
- Bezpieczeństwo i higiena pracy(w trakcie i po epidemii COVID-19) – dziś zabezpieczamy się przez wirusem SARS-CoV-2, ale przecież codziennie na naszych instalacjach mamy do czynienia z zagrożeniem bakteriologicznym. Jak doświadczenia z epidemii przydadzą nam się w przyszłości?
- Rynek surowców – epidemia COVID-19 wpłynęła na popyt i podaż surowców. Jakie są perspektywy na utrzymanie lub zmianę tych trendów?
- Zmiana sposobu przetwarzania odpadów w czasie epidemii– co jest odpadem zakaźnym, a co nadal komunalnym i gdzie skierować odpady z kwarantanny? Czy spalarnie przyjmą dodatkowe odpady, czy możemy przetrzymywać odpady przed wpuszczeniem ich na instalację. Wreszcie czy legalne jest zamykanie PSZOKów i składowanie bez przetworzenia, w sytuacji zagrożenia epidemicznego? Czy rozwiązania, które teraz stosujemy doraźnie pozostaną z nami na dłużej?
- Rozszerzona odpowiedzialność producenta (ROP)– prace nad systemem, który jest niezbędny do zasilenia gospodarki odpadami dodatkowymi funduszami. Unijny deadline już w czerwcu,
- Efektywność ekonomiczna i energetyczna oraz automatyzacja zakładu– rosnące koszty energii oraz coraz większe zapotrzebowanie na prąd przy ciągłej automatyzacji instalacji, wymuszają szukanie oszczędności i instalowanie swoich źródeł energii,
- Dobre praktyki w złej sytuacji– polskie firmy odpadowe na razie świetnie sobie radzą, ale co jeśli jesienią będziemy mieli większe kłopoty? Zobaczmy jak działały firmy odpadowe z Włoch, Hiszpanii i Francji w apogeum epidemii. Nie widzieliśmy tam odpadów zalegających na ulicach, mimo tragedii rozgrywających się w szpitalach. Jak poradzili sobie nasi koledzy z Zachodniej Europy?
Więcej informacji na stronie: https://mbp.abrys.pl/
W razie pytań prosimy o kontakt z Jaśminą Labus, koordynatorem wydarzenia:
e-mail: j.labus@abrys.pl
telefon: 784 036 987
TEMATYKA
• Europejskie doświadczenia wdrażania i funkcjonowania
Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta
• ROP po polsku – propozycja resortu klimatu i środowiska
• ROP po polsku – stanowisko branży gospodarki odpadami
• ROP po polsku – stanowisko branży recyklingowej
• ROP po polsku – stanowisko producentów opakowań
• ROP po polsku – stanowisko przemysłu spożywczego
• ROP po polsku – stanowisko samorządu terytorialnego
• Rola ekoprojektowania w GOZ
• System kaucyjny/depozytowy – jak to zrobiono w Europie?
• Koszty wdrożenia systemu ROP w Polsce – kto miałby za to zapłacić?
• System kaucyjny/depozytowy – konieczny czy zbędny element ROP?
UDZIAŁ BEZPŁATNY
rejestracja: https://rop.abrys.pl/
Konferencja Selektywna zbiórka, segregacja i recykling odpadów odbędzie się w formie online w dniach 16-17 lutego 2021 r.
Zmiany w polskim prawie (ustawa o odpadach, ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach) dotyczące m.in. obniżenia wymaganych poziomów recyklingów do 2025 r. skłaniają do dyskusji i analizy obecnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi. Świetną okazją będzie udział w Konferencji „Selektywna zbiórka, segregacja i recykling odpadów”, która tradycyjnie otwiera sezon konferencyjny w branży odpadowej i tym razem odbędzie się online w dniach 16-17 lutego 2021 roku.
- W trakcie obrad będziemy dyskutować na temat obniżenia wymaganych poziomów recyklingów, które oddalają nas od wcześniej wyznaczonych poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych.
- Zastanowimy się też, jak obecne zmiany wpłyną na rynek surowców? Czy gminy wykorzystają czas na modernizację systemu odpadami? Czy te zmiany zahamują wzrost cen?
- Podczas konferencji praktycy z polskich gmin, głównie miejskich, zaprezentują swoje doświadczenia w uzyskiwaniu wysokich poziomów recyklingu i technologie, które mogą to usprawnić. Dowiemy się jak im się to udało osiągnąć już teraz?
- Zaprezentujemy kilka wizji systemu ROP. Który z modeli będzie najkorzystniejszy dla gmin? Który jest do zaakceptowania przez przedsiębiorców? Wiadomo, że rynek czeka na zastrzyk pieniędzy z systemu ROP.
- Usłyszymy od przedstawicieli instalacji komunalnych co powinno, a co nie powinno trafić na ich linie. Czy ekoprojektowanie i odpowiedzialność producentów ułatwi pracę instalacjom przetwarzania odpadów?
Jak Państwo widzą jest wiele pytań, na które chcemy znaleźć odpowiedź. Dlatego serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w największej konferencji w branży związanej z selektywną zbiórką odpadów oraz z odzyskiem surowców i recyklingiem.
Spotkajmy się w gronie ekspertów i praktyków już wkrótce.
dr inż. Barbara Kozłowska, Politechnika Łódzka
Przewodnicząca Rady Programowej
Więcej informacji na https://selektywna.abrys.pl/
Zarejestruj się na https://selektywnaabrys.konfeo.com/pl/groups
Koordynator konferencji: Olga Rosiak, o.rosiak@abrys.pl, +48 784 036 989
Celem tej konferencji jest poruszenie zagadnień dotyczących:
– efektywnej modernizacji zakładów MBP
– hermetyzacji istniejących lub modernizujących się zakładów
– dezodoryzacji instalacji
– najnowszych technologii dostępnych na runku, które pomogą w podnoszeniu efektywności instalacji
Szczegóły: https://mbp.abrys.pl/
ROP w wersji „win-win-win”
Jak zbudować system Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta w Polsce z korzyścią dla samorządowców, producentów i konsumentów?
NFOŚiGW zaprasza na warsztat on-line „Wykorzystanie potencjału energetycznego odpadów komponentem gospodarki o obiegu zamkniętym – przygotowanie projektów inwestycyjnych” dla Wnioskodawców zainteresowanych ubieganiem się o dofinansowanie w ramach programu 2.1. Racjonalna gospodarka odpadami Część 3) Wykorzystanie paliw alternatywnych na cele energetyczne na przedsięwzięcia polegające na budowie nowych, rozbudowie lub modernizacji istniejących instalacji termicznego przekształcania odpadów wytworzonych z odpadów komunalnych z wytwarzaniem energii w warunkach wysokosprawnej kogeneracji. Szkolenie odbędzie się w dniu 22 grudnia 2021 r. w godz. 09.00 – 15.30.
W trakcie szkolenia omówione zostaną:
– rola ITPO w gospodarce odpadami i ciepłownictwie,
– formy i warunki udzielania dofinansowania (NFOŚiGW), w tym:
– formularz wniosku o dofinansowanie wraz z listą wymaganych załączników,
– szczegółowe kryteria wyboru przedsięwzięć,
– zagadnienia związane z pomocą publiczną.
– formy i warunki udzielania dofinansowania (BOŚ, Pekao SA).
Link do rejestracji: https://app.livestorm.co/transmisjalive/szkolenie-on-line-dla-wnioskodawcow-w-ramach-programu-21-racjonalna-gospodarka-odpadami-czesc-3
Tematyka konferencji:
– efektywność ekonomiczna selektywnej zbiórki– ceny surowców
– jak osiągnąć wymagane poziomy recyklingu – case studies
– czy instalacje odzysku energii wpływają na poziom selektywnej zbiórki odpadów
– nowe technologie i rozwiązania logistyczne wspierające selektywną zbiórkę i recykling
Dwa dni obrad konferencji, trzeciego dnia wyjazd studyjny.
Więcej: https://selektywna.abrys.pl/
Zrównoważony rozwój, powracające rozporządzenie o MBP, ROP i system kaucyjny, konkluzje BAT, wzrost cen energii oraz prawne, ekonomiczne a także techniczne skutki wprowadzanych zmian.
To niezwykle ważne tematy dla wszystkich przedsiębiorstw zajmujących się mechanicznym i biologicznym przetwarzaniem odpadów. Wymogi na rynku stają się coraz bardziej zaostrzone, dlatego firma Abrys postanowiła w tym roku skupić się na nowoczesnych rozwiązaniach problemów, które dotykają branże.
W imieniu organizatorów mamy niezwykłą przyjemność zaprosić na 14. Konferencje Mechaniczne i biologiczne przetwarzanie odpadów, która w tym roku odbędzie się w mieście pierników, Kopernika i zamku Krzyżackiego — w Toruniu. Spotkajmy się zatem po raz kolejny stacjonarnie i w formule online oraz podyskutujmy o tym, co jest istotne w branży.
W tym roku prelegenci skupią się na następujących kwestiach: zmianach prawnych, aspektach ekonomicznych, gospodarce energetycznej, biologicznym metodom przetwarzania odpadów oraz nowoczesnym rozwiązaniom w mechanicznym przetwarzaniu. Zaprosimy do dyskusji eksploatatorów, ekspertów oraz wszystkich pozostałych uczestników konferencji zainteresowanych tą tematyką. Stworzony został specjalny format, w którym każdy z Was będzie mógł zabrać istotny głos w debacie o problemach dotykających sektor gospodarowania odpadami w technologiach MBP. Wnioski z debaty i państwa spostrzeżenia staną się kierunkiem i podpowiedzią nie tylko dla przyszłych edycji konferencji, ale również dla całej branży.
Plan konferencji jest następujący.
9 maja odbywa się Abrysówka, czyli luźne spotkanie zapoznawcze, na którym będzie można zagrać w kręgle.
10 maja, czyli pierwszego dnia konferencji obrady będą się skupiać na aspektach prawnych oraz energetycznych. Dzień zakończy bankiet w stylu lat 80.
11 maja, czyli drugiego dnia konferencji prelekcje będą głównie o biologicznym przetwarzaniu odpadów i nowoczesnych metodach mechanicznego przetwarzania.
12 maja, czyli ostatniego dnia konferencji organizowany jest wyjazd do Zakładu Saniko sp. z o.o. we Włocławku, by przyjrzeć się ich świeżo zmodernizowanym systemom.
Serdecznie zapraszamy wszystkich zainteresowanych rynkiem MBP na coroczne święto branży.
Więcej informacji na temat konferencji oraz rejestracja znajdują się na stronie: https://mbp.abrys.pl/
Kontakt do koordynatora konferencji: Jakub Koronowski, j.koronowski@abrys.pl, 784 036 990
W dniach 7-8 czerwca 2021 r. w warszawskim centrum konferencyjnym Airport Hotel Okęcie odbędzie się konferencja „Design for Recycling”. Wydarzenie, organizowane przez lidera branży opakowaniowej – firmę ALPLA, skierowane jest do osób zawodowo związanych z sektorami przemysłu chemicznego, kosmetycznego i spożywczego. Swoją tematyką obejmie ekologiczne zmiany na rynku i możliwości dostosowania się do nich, projektowanie pod recycling oraz komunikację z rynkiem i konsumentem.
Przetwórstwo tworzyw sztucznych to jedna z najważniejszych gałęzi polskiego przemysłu. Zapotrzebowanie na tworzywa sztuczne w ciągu ostatnich 8 lat wzrosło o ponad 80%. Skala wykorzystywania tworzyw sztucznych stanowi poważne wyzwanie ekologiczne dla producentów i konsumentów, które wymusza rozwój technik recyklingu oraz zmiany w przepisach prawnych.
Konferencja „Design for Recycling” będzie podsumowaniem tych czekających na nas zmian w prawodawstwie oraz odpowiedzią̨ na szereg pytań́ związanych z projektowaniem opakowań́ z użyciem materiałów z recyklingu.
W ciągu dwóch dni uczestnicy poznają doświadczenia ekspertów branży opakowaniowej tworzących rozwiązania dla największych korporacji oraz innowatorów technologicznych we wdrażaniu innowacji w obszarze plastic packaging.
„Design for Recycling” – co przed nami?
Pierwszy panel pn. „Ekologiczna zmiana na rynku” poświęcony będzie m.in. aspektom prawnym i wyzwaniom stojącym przed producentami używającymi opakowań z tworzyw sztucznych w związku z Dyrektywą UE w sprawie produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych – Single Use Plastic (SUP) oraz Rozszerzoną Odpowiedzialnością Producenta.
Druga część wydarzenia, która rozłożona została w agendzie na dwa dni, związana będzie z koncepcją „Projektowania pod recycling”. Przekazane w ramach panelu informacje pomogą odpowiedzieć na pytanie, jak projektować opakowania z udziałem recyklatów, aby utrzymać parametry wydajnościowe. Ponadto słuchacze poznają sposoby analizy obecnego portfolio opakowań pod kątem użycia regranulatu ze wskazaniem kształtów i konstrukcji opakowań przyjaznych procesowi recyklingu z udziałem surowców zawierających niski, bądź wysoki dodatek PCR (Post Consumer Recycled).
Jako producent opakowań, a także recyklatów mamy unikalną wiedzę na temat projektowania opakowań nadających się w pełni do recyklingu, w taki sposób, aby były one łatwe do przetworzenia. Wiemy także, jak produkować opakowania zawierające materiał z recyklingu. Nasi klienci mają zarówno dostęp do naszej wiedzy i ekspertów, jak i do materiału z recyklingu naszej produkcji, który dopuszczony jest do kontaktu z żywnością. Teraz tą wiedzą będziemy mogli podzielić się także z innymi. Nasi eksperci wskażą różnice pomiędzy właściwościami opakowań zawierających recyklaty a materiałami typu „virgin” – mówi Mariusz Musiał, Dyrektor Zarządzający firmy ALPLA w Polsce.
Trzecia część konferencji to „Komunikacja z rynkiem oraz z konsumentem”, podczas której uczestnicy dowiedzą się, jak efektywnie komunikować konsumentom zalety i bezpieczeństwo opakowań z zawartością materiałów z recyclingu. Ponadto w tym panelu zostaną omówione rynkowe przykłady efektywnej, ekologicznej komunikacji z konsumentem oraz podsumowane wyniki analiz wpływu na środowisko opakowań z rożnych materiałów w całym ich cyklu życia.
Konferencja zostanie zakończona debatą z udziałem liderów rynkowych. Będzie to dyskusja na temat opakowań przyszłości, a także próba ustalenia, czy recykling to jedynie konieczność, czy także szansa rynkowa oraz w jakim stopniu konsument kieruje się aspektem ekologicznych w swoich codziennych decyzjach zakupowych. Ponadto eksperci poszukają odpowiedzi na pytanie, jak branża może przybliżyć konsumentowi zagadnienia wiązane z recyklingiem i opakowaniami zawierającymi materiał z recyklingu.
Pełna agenda konferencji znajduje się pod linkiem. Rezerwacja miejsca możliwa jest poprzez napisanie e-maila na adres konferencje@alpla.com. Liczba miejsc jest ograniczona.
***
ALPLA produkuje wysokiej jakości opakowania z tworzyw sztucznych dla sektorów takich jak żywność, napoje, przemysł farmaceutyczny, oleje i smary, artykuły gospodarstwa domowego oraz kosmetyki. Zatrudnia 20900 pracowników w 181 lokalizacjach na terenie 46 krajów. W Polsce produkuje opakowania z tworzyw sztucznych w 4 zakładach oraz posiada zakład recyklingu (PRT Radomsko). Firma dąży do tworzenia wydajnej gospodarki obiegowej w branży opakowań. ALPLA prowadzi własne zakłady recyklingu PET i HDPE w Austrii, Polsce i Hiszpanii oraz w formie spółek joint venture w Meksyku i Niemczech. Ich roczna wydajność to około 75 000 ton recyklatu rPET. ALPLA tworzy unikalne modele współpracy, pozwalające między innymi na produkcję opakowań przy udziale maszyn ALPLA bezpośrednio w fabryce klienta, dzięki czemu generowane są oszczędności wtórnych materiałów opakowaniowych oraz zmniejsza się emisja CO2 związana z transportem. Firma prowadzi liczne działania edukacyjne celem zwiększenia świadomości dotyczącej znaczenia recyclingu. Podpisując w październiku 2018 r. globalne zobowiązania New Plastics Economy Global Commitment Ellen McArthur’s Foundation, ALPLA zobowiązała się do osiągnięcia określonych celów do 2025 r.: wszystkie rozwiązania w zakresie opakowań będą w pełni podlegały recyklingowi, a ilość materiałów pochodzących z recyklingu wzrośnie do 25 procent wszystkich użytych materiałów. Na rozbudowę działalności ALPLA w zakresie recyklingu przeznaczono kwotę 50 milionów euro.